Poznanie matematyczne – mózgowe podłoże, diagnoza, terapia, edukacja

 

Czy zaawansowane kompetencje matematyczne są nadbudowane na elementarnym poznaniu numerycznym? Wnioski z badań nad matematykami

 

Streszczenie:

Kompetencje matematyczne są kluczowe dla rozwoju jednostek i społeczeństw. Stąd psychologowie i kognitywiści starają się zrozumieć zarówno mechanizmy leżące u podstaw ludzkiej wiedzy matematycznej, jak i różnice indywidualne w umiejętnościach matematycznych. Wielu badaczy utrzymuje, że elementarna wiedza numeryczna stanowi podstawę dla arytmetyki, która z kolei uważana jest za fundament bardziej zaawansowanych umiejętności matematycznych. Kluczowa idea głosi, że w pełni rozwinięte zdolności matematyczne muszą być poprzedzone dobrze ugruntowaną elementarną reprezentacją liczb. Jednak większość wcześniejszych badań wspierających ten pogląd koncentrowała się na związku między ogólnymi osiągnięciami matematycznymi a wynikami zadań angażujących elementarne poznanie matematyczne w grupach o przeciętnych umiejętnościach matematycznych lub w populacjach z trudnościami w nauce matematyki. Badania nad wiedzą numeryczną u ekspertów są znacznie rzadsze, ale oferują wyjątkową możliwość sprawdzenia, czy podstawowe procesy numeryczne rzeczywiście wspierają rozwój zaawansowanej matematyki. W moim wystąpieniu przedstawię aktualny stan badań nad poznaniem matematycznym u profesjonalnych matematyków, w tym prace naszego zespołu. Skupię się na podobieństwach i różnicach pomiędzy matematykami a populacją ogólną. Jednocześnie przedyskutuję wartość badań nad ekspertami dla odpowiedzi na funamentalne pytanie „Skąd bierze się matematyka”.

Konferencja w Toruniu